Który model wzmacniacza słuchawkowego wybrać?
Kryterium wyboru wzmacniacza słuchawkowego powinna być przede wszystkim jakość dźwięku oraz typ słuchawek, z jakimi będzie on współpracował. Do napędzenia dynamicznych słuchawek o niskiej i średniej impedancji, oraz tych o wyższej impedancji zachowujących wysoką skuteczność, wystarczającym modelem może okazać się Moonlight. Ponadto ze względu na niższe wzmocnienie i moc maksymalną, będzie on wygodniejszy pod względem regulacji głośności przy korzystaniu ze słuchawek o niskiej mocy maksymalnej, dousznych typu dokanałowego i IEM (in ear monitor).

Osoby szukające maksymalnej uniwersalności i swobody w wyborze słuchawek powinny się zainteresować Sonic Pearl oraz Black Pearl. Moc oferowana przez te urządzenia to co najmniej 100mW przy 600 omach obciążenia i do ponad 2W dla impedancji poniżej 20 omów.
Sonic Pearl oferuje unikalny design, dużą stabilność mechaniczną i sztywność konstrukcji, małą podatność na drgania dzięki sporej wadze około 8kg, oraz zaawansowane rozwiązania w sensie zasilania sekcji wzmacniacza. Ponadto pozwala na kształtowanie brzmienia toru słuchawkowego także poprzez dobór kabla zasilającego, wpinanego do gniazda IEC.
Black Pearl jest dedykowana osobom, które są gotowe poświęcić walor estetyczny urządzenia oraz zrezygnować z rozwiązań elektrycznych i mechanicznych dedykowanych zaawansowanym audiofilom i entuzjastom słuchania muzyki przez słuchawki wysokiej klasy.
Model Black Pearl oferuje pewną elastyczność w podnoszeniu jakości dźwięku toru słuchawkowego wraz z kolejnymi inwestycjami, gdyż zasilanie wzmacniacza jest osobnym elementem podłączanym przez standardowe gniazdo DC 5,5/2,1mm. Warunek ten spełnia zarówno oferowana bateria stacjonarna, jak i zasilacz sieciowy.
 
Czy bateria oferowana do Black Pearl daje istotny wzrost jakości dźwięku względem standardowego zasilacza?
Bateria jako źródło napięcia stałego odznacza się bardzo niskim poziomem szumów, brakiem tętnień wynikających z przekształcania napięcia zmiennego sieci oraz bardzo dużą wydajnością prądową, rzędu co najmniej 8A w przypadku baterii akumulatorów dedykowanych dla Black Pearl. Ze względu na prostotę konstrukcji zasilacza standardowego oraz ograniczone gabaryty, nie może on w pełni konkurować z baterią zarówno pod względem zdolności podawania impulsów prądowych jak również czystości prądu. W wysokiej klasy systemie słuchawkowym można usłyszeć różnice w postaci mocniejszego i pełniejszego basu, oraz bogatszych w niuanse, a zarazem gładszych średnich tonów.
Wzmacniaczem, który w standardzie oferuje poziom jakości dźwięku w każdym aspekcie co najmniej nie gorszy od wariantu Black Pearl z baterią jest Sonic Pearl, ze względu na dwustopniową filtrację aktywną napięcia zasilania i lepszej jakości transformator toroidalny w odróżnieniu od standardowego EI w zasilaczu Black Pearl.
 
Co należy zrobić, kiedy bateria Black Pearl się rozładuje?
Wystarczy podłączyć ładowarkę do dedykowanego gniazda w baterii i można słuchać muzyki dalej. Kontynuowanie odsłuchu wydłuży tylko nominalny czas ładowania baterii. 
 
Z jakiego powodu w ofercie wzmacniacza Moonlight nie ma zasilania z baterii?
 Dla uzyskania najlepszej jakości dźwięku w tym modelu wzmacniacza trzeba było skorzystać z rozwiązań układowych, które są dostrajane do napięcia zasilania z dołączonego do zestawu zasilacza, a napięcie baterii zmienia się w pewnym zakresie w zależności od stopnia naładowania. Black Pearl jest niewrażliwa na tę cechę akumulatorów i ogniw.
 
Dlaczego we wzmacniaczach słuchawkowych Ear Stream niektóre stosowane elementy są jednymi z tańszych możliwych do użycia?
Jedynym kryterium wyboru każdego obecnego w schemacie elektrycznym podzespołu była jakość dźwięku oraz spełnienie wymagań elektrycznych pod kątem poprawności konstrukcji na poziomie inżynierskim. Ich wybór nie był implikacją ceny, tylko to cena została skalkulowana po dobraniu wszystkich elementów drogą testów i odsłuchów. Przykładowo, potencjometr Alps RK27, bardzo popularny w produktach konkurencyjnych, dawał niższą jakość dźwięku niż mniejszy RK09 lub Vishay Sfernice P9A, możliwy do użycia jako alternatywa. Podobnie było z nawet droższymi od RK27 produktami np. firmy Bourns. Ponadto potencjometry przed zamontowaniem są sprawdzane pod kątem balansu kanałów, i takie nie spełniające naszych wymogów są po prostu odrzucane, nawet jeśli mieszczą się w gwarantowanych przez producenta parametrów elektrycznych.
 
Jakie brzmienie oferują wzmacniacze słuchawkowe Ear Stream?
Idea przyświecająca powstaniu firmy Ear Stream to tworzenie produktów przystępnych cenowo, mających możliwie zbliżyć wrażenia podczas słuchania muzyki odtwarzanej do odbioru wykonań na żywo. Stąd wzmacniacze słuchawkowe Ear Stream charakteryzują się znakomitą szybkością, zdolnością wiernego oddawania impulsów, przeźroczystością oraz umiejętnością różnicowania różnych aspektów dźwięku. O ile potrafimy zrobić urządzenie, które będzie miało swój "sound", gdyż wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu wzmacniaczy słuchawkowych dało nam wystarczającą do tego celu wiedzę, o tyle uważamy, iż istotniejszą cechą wzmacniacza jest polimorfizm, zdolność odegrania dowolnego klimatu wynikającego z odtwarzanego nagrania, a nie sprowadzanie pewnych aspektów do wspólnego mianownika, gdyż taka sytuacja potrafi znudzić i pobudza do ciągłych zmian w systemie audio. Zarówno dźwięk jednoznacznie ciepły czy słodki, jak też ten wyraźnie analityczny, nie potrafiący spoić muzyki w kompozycyjną całość, uważamy za niepotrzebną i szkodliwą w obcowaniu z muzyką manierę, która powoduje, iż zawsze znajdzie się płyta, dla której takie narzucone ramy prezentacyjne będą kompletnie nieodpowiednie. Urządzenia audio wysokiej klasy nie powinny narzucać sposobu odbierania muzyki. Słuchający powinien mieć swobodę w przechodzeniu od fascynacji całością kompozycji i jej prezentacji, do skupiania się na pojedynczych instrumentach, ich cechach brzmieniowych i wirtuozerii wykonawców. Tak jak jest to możliwe na koncertach muzyki klasycznej.
 
Chciałbym korzystać z walorów technicznych wzmacniaczy słuchawkowych Ear Stream, ale mam konkretne oczekiwania względem brzmienia wzmacniacza. Jak to pogodzić?
Ogólnie stosowaną metodą budowy systemu audio jest wybieranie jego elementów i dobieranie następnych na zasadzie dopasowania do tych wcześniej wybranych. Pierwszym krokiem powinien być wybór słuchawek, gdyż to one najbardziej wyraziście definiują sposób prezentacji muzyki. Pośrednio narzucają one obszar poszukiwań wzmacniacza, zdolnego je odpowiednio napędzić, i dopasowanego brzmieniowo. W przypadku Sonic Pearl lub Black Pearl problem wysterowania praktycznie nie występuje w obszarze obecnie produkowanych słuchawek wyposażonych we wtyczkę jack. Zostaje więc kwestia brzmienia. Najprostszym sposobem ukształtowania go w systemie ze wzmacniaczem Ear Stream jest dobrać odpowiednio brzmiące źródło, dokonując ostatnich szlifów dźwięku kablami sygnałowymi, zasilającymi, ewentualnie alternatywnym do słuchawek. Czasami jednak taka droga wydaje się zbyt żmudna, lub klient nie chce się pozbywać posiadanych już elementów systemu audio, i chciałby otrzymać wzmacniacz wykazujący konkretne cechy brzmieniowe. W takiej sytuacji oferujemy jako opcję dobór alternatywnych elementów do konstrukcji wzmacniaczy słuchawkowych. Przykładowo, do każdego wzmacniacza słuchawkowego Ear Stream można użyć innego potencjometru niż węglowy Alps RK09, np. polimerowego Vishay. W modelach Sonic Pearl oraz Black Pearl jest też alternatywa dla rezystorów wyjściowych, które zamiast metalizowanych mogą być węglowe, dające wypełnienie zwłaszcza niższego zakresu średnich tonów oraz nadające nieco łagodnej słodyczy sopranom. Jest to również starannie wyselekcjonowany typ rezystorów. Istnieją też sposoby na zwiększenie masy dźwięku na dole pasma akustycznego, począwszy od doboru kondensatorów w zasilaniu, a skończywszy na ustawieniu impedancji wyjścia słuchawkowego.
 
Moje słuchawki po podłączeniu do wzmacniacza Ear Stream mają mniej basu, niż gdy są podłączone do wyjścia słuchawkowego wzmacniacza głośnikowego, odtwarzacza CD lub wzmacniacza lampowego OTL. Czy to oznacza, że Sonic Pearl, Black Pearl i Moonlight mają mało basu?
Wzmacniacze słuchawkowe Ear Stream przenoszą niskie częstotliwości akustyczne z całego pasma słyszalnego z zafalowaniem nie większym niż 0,3dB przy najniższych spotykanych impedancjach słuchawek. Potwierdzeniem danych liczbowych są opinie o świetnej kontroli i artykulacji basu w nowszych wersjach Moonlighta, Black Pearl oraz Sonic Pearl. Wynika ona nie tylko z niskiej impedancji i dużej rezerwy energetycznej sekcji zasilania tych wzmacniaczy, ale też z niskiej impedancji wyjściowej, która się waha pomiędzy 0,2 a 6 omów w zależności od modelu. Gwarantuje to wysoki współczynnik tłumienia i dobre oddanie charakterystyki częstotliwościowej słuchawek. Natomiast wyjścia słuchawkowe w sprzęcie hi-fi mają z reguły wysoką impedancję, co powoduje zmianę balansu tonalnego słuchawek, których przebieg impedancji w funkcji częstotliwości nie jest stały. Rezonans przetwornika występuje zwykle w zakresie 80~100Hz i potrafi wywołać nawet ponad dwukrotny wzrost impedancji w tym zakresie względem impedancji dla 1kHz lub rezystancji cewki przetwornika. Jeżeli przykładowo mamy słuchawki o impedancji 100 omów, wyjście słuchawkowe o rezystancji 150 omów, a impedancja słuchawek rośnie w zakresie basu do 200 omów, to podbicie niskich tonów z tytułu nierównej impedancji słuchawek wyniesie ponad 3dB, co jest jednoznacznie odczuwalne. Tak więc prawidłowa odpowiedź na pytanie jest taka, że to nie wzmacniacz Ear Stream obniża ilość basu, tylko obcowanie ze sprzętem podbijającym ten zakres na skutek braku współczynnika tłumienia jest źródłem przyzwyczajenia do jego większej ilości. Na szczęście zdolności adaptacyjne zmysłu słuchu są duże i szybko można się przyzwyczaić do nieco innego balansu tonalnego, z czasem doceniając inne korzyści wynikające z podłączenia słuchawek do wzmacniacza dokładniej kontrolującego pracę przetworników elektroakustycznych.
Strony internetowe POLIMAN